Welcome To SiD's Territory!

Followers

Friday, January 14, 2011

Apakah Sihat Itu Baik Dan Sakit Itu Tidak Baik???

Ilmu yg aku nk kongsi ni adalah hasil daripada pembacaan yang dah dilakukan semasa masa lapang aku...

Firman Allah s.w.t. dalam Al-Quran menyebut bahawa mungkin apa yang disangka tidak baik oleh kita semua itu adalah sebenarnya baik bagi kita dan begitulah sebaliknya iaitu apa yang kita sangka baik sebenarnya mungkin baik bagi kita...Imam Al-Ghazali iaitu seorang sufi yang mahsyur pernah mentafsirkan idea ini seperti berikut : " Penyakit itu adalah satu daripada bentuk pengalaman yang dengannya manusia dapat sampai kepada Allah, kerana Allah berfirman bahawa penyakit itu adalah hamba-Nya dan disertakan-Nya dengan orang-orang pilihannya. "

Oleh yang demikian, wahai semua rakan2ku...janganlah anggap penyakit yang kita hadapi itu sebagai musuh tetapi anggaplah ia sebagai satu kejadian atau satu alat(mekanisme) badan yang sememangya adalah menjadi tugasnya untuk membersih, mencuci dan mengimbangi diri kita dalam bidang jasmani, emosi, mental dan kejiwaan. Jika kita lihat dari sudut positifnya, demam,selsema,cirit-birit dan macam2 lagi la...Semuanya 2 sakit kan???Tetapi hakikatnya semua sakit yang kita rasa 2 la sebenarnya kawan kita yang membolehkan badan kita dibersihkan daripada benda-benda yang x berguna dan tidak diperlukan oleh badan kita dan boleh meracuni badan kita.

Sejak zaman dahulu lagi telah diperkenalkan kepada kita ubat-ubatan daripada barat yang kononnya dapat mengubati semua sakit2 yang kita alami itu padahal kebenarannya??? Perubatan Barat berusaha untuk menghenti atau menyekat pelbagai fungsi sistem dalaman badan kita yang bertugas untuk menghapuskan sakit kita itu. Contohnya sakit muntah yang diberi ubat-ubatan penyembuh perut, menyekat cirit-birit dengan ubat(potion), menghapuskan demam dengan aspirin dan macam2 lagi ubatan yang lain. Perlu untuk korang sume tau yang sebenarnya terdapat tindakan semula jadi(natural action) dalam badan setiap manusia yang telah Allah ciptakan dengan sempurna sekali sekaligus dapat membiarkan badan kita sembuh dengan sendirinya.

Di sini aku bukanlah nk suh korang sume untuk stop amik ubat-ubatan yang telah korang sume amalkan sejak dari lahir lagi tetapi ckuplah sekadar untuk mengetahui info yang aku dapat daripada bahan pembacaan aku...Sebenarnya tidak ada herba, makanan, bahan-bahan yang boleh bekerja dengan sendirinya untuk menyembuhkan sakit kita...Percaya x?Mesti ada yang x setuju kan? Sebenarnya benda-benda itu hanya membantu badan kita dalam peranannya untuk menyembuhkan badan kita sendiri. Katakanlah kalau korang luka, bukan jahitan atau balutan iodin yang menyebabkan luka kita sembuh...Tapi? Sebenarnya kulit kita 2 yang sembuh dengan sendirinya!!! Jadi kita sebenarnya bukanlah bergantung kepada ubat untuk sembuh tetapi bergantung kepada diri kita sendiri...

So mungkin ada yang x setuju akan berkata...Dah 2..klu sakit xyah amik ubat???nk biar je sakit berterusan cam2??? Sebenarnya terdapat beberapa aspek-aspek lain dalam mental kita..Pendek kata apa yang kita fikir 2 sebenarnya memainkan peranan besar dalam hidup kita yang di mana kita boleh control badan kita hanya melalui minda kita...Di Barat pendekatan kepada kesihatan dan penyakit secara ini dikenali sebagai "holistic". Pernah dengar kan? Terdapat penerangan mengenai bab 2 secara islamik...Tapi rasanya bagi post ni setakat ni je la info yang dapat dikongsi...Penerangan mengenai bab yg 2 mungkin boleh diisi dalam post yg akan datang sebab penerangannya agak panjang sangat...

Ok...Harap info yang dikongsi ni dapat diterima...Salah silap sila tegur ye...peace...:)

No comments:

Post a Comment